hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| شیراز در راه اجرای اهدای عضو پس از مرگ قلبی

فارس| شیراز در راه اجرای اهدای عضو پس از مرگ قلبی

اهدای عضو پس از مرگ مغزی موضوعی است که در سال‌های اخیر جای خود را در فرهنگ عمومی جامعه ما بازکرده است، متخصصان علوم پزشکی اکنون در شیراز به دنبال راهی برای اهدای کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه پس از مرگ قلبی هستند و مقدمات این کار را در یک همایش علمی مطرح کردند.

نخستین همایش اهدای عضو از بیماران پس از مرگ قلبی با حضور جمعی از استادان برجسته پیوند، در سالن همایش‌های مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی ابوعلی سینا شیراز برگزار شد.

دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران در این همایش اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد بیماران که احتیاج به پیوند عضو دارند از تعداد اعضای اهداشده از بیماران مرگ مغزی بیشتر است، متأسفانه تعدادی از بیماران لیست انتظار جان خود را از دست می‌دهند. جهت کاهش این تعداد، همگام با بعضی از کشورهای جهان این سمپوزیوم با حضور بزرگان پیوند عضو، مسئولان اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای تیم پیوند شیراز در بیمارستان ابوعلی سینا برگزار شد تا راه‌کارهای عملیاتی و اجرایی در این خصوص بررسی گردد.

ملک حسینی اضافه کرد: این نوع برداشت عضو در شیراز به‌صورت آزمایشی و موردی با حمایت وزارت بهداشت انجام خواهد شد و سپس بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی و ارائه راهکارهای بهینه، در کل کشور عمومیت می‌یابد.

در این همایش همچنین ابتدا مباحث تئوریک برداشت عضو از بیماران مرگ قلبی توسط استاد ملک حسینی، استاد نیک اقبالیان و دکتر شمسایی فرد مطرح و سپس راهکارهای اجرایی آن در ایران با حضور دکتر شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماران خاص کشور و دکتر دهقانی رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت و همچنین نماینده پزشکی قانونی و پزشکان طب اورژانس موردبحث قرار گرفت.

انتقال اعضای یک فردبه‌فرد دیگر برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی او را اهدای عضو می‌گویند. اهدای عضو می‌تواند از افراد زنده در مورد کلیه و یا اهدای قسمتی از کبد یا ریه بزرگ‌سالان به فرزندانشان یا از افراد مرگ مغزی و یا از افراد مرگ قلبی در شرایط خاص و با تجهیزات و تمهیدات ویژه انجام شود.

امروزه روشی به نام (Donation after Cardiac death)، DCD یا اهدای عضو پس از مرگ قلبی نیز در برخی کشورها رایج شده که بر اساس این تکنیک می‌توان برخی ارگان‌های افراد مرگ قلبی را نیز با تکنیک‌های خاص و رعایت برخی محدودیت‌ها اهدا کرد و پیوند زد.

 در ایران در سال ۱۳۱۴ خورشیدی نخستین پیوند قرنیه، ۱۳۴۷ نخستین پیوند کلیه، ۱۳۶۹ نخستین پیوند مغز استخوان، ۱۳۷۲ نخستین پیوند قلب و کبد، ۱۳۷۹ نخستین پیوند ریه، ۱۳۸۵ خورشیدی: نخستین پیوند پانکراس و روده انجام‌شده است.

رشد علمی شیراز و شهرت مراکز علمی و پزشکی این شهر در کشور و در خاورمیانه در ۴۰ سال بعد از انقلاب و در زمینه توسعه علوم پیوند بر کسی پوشیده نیست، بسیاری از استادان سرشناس و برجسته کشور ازجمله پروفسور مرحوم دکتر علی‌اصغر خدادوست بر این جایگاه شیراز و نقش‌آفرینی سید علی ملک حسینی صحه گذاشته‌اند.

انجام سالانه بیش از ۵۰۰ عمل موفقیت‌آمیز پیوند کبد در شیراز، آمار پیوند در این شهر را فراتر از برخی مجامع علمی معروف جهان ازجمله مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ آمریکا قرار داده است.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد